tirsdag den 1. marts 2011

Kapringen i Det Indiske Ocean

Foto: Steve Curzon, Storbritannien

Ovenpå den sørgelige nyhed om at et dansk sejlskib er kapret af pirater har jeg surfet på nettet for at finde flere oplysninger.

Familiens blog Jordenrundt.info er midlertidigt nede, og på alle fotos i forbindelse med mediernes omtale af sagen, er både båd og besætning sløret. Men Bådmagasinet bringer et foto hvor båden ikke er sløret, og i en reportage der ligger som pdf på dette site ses familien tydeligt. Begge steder kan man se et stort logo på skibet.

Det logo har jeg set før, da jeg var med i dommerkomiteen i sidste års FEIEA Grand Prix i Wien. En løve og bogstaverne ING – det er en stor hollandsk bank.

Kan det tænkes, at de somaliske pirater også har genkendt logoet og kapret båden i formodning om at der dermed måtte være en oplagt mulighed for en stor løsesum?

Jeg ved det ikke, men jeg tror ikke billedet af piraterne som rene uvidende desperadoer i små plimsollere holder. Det er derimod professionelle somaliske kriminelle, og jeg håber inderligt at det lykkes at få befriet de danske gidsler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar