fredag den 3. april 2009

Olivenbrød



Mingler kan bruges til meget. Jeg har f.eks. på et tidspunkt fundet en god bageopskrift i en blog.

Men da jeg nu ville finde den frem igen, havde profilen med opskriften sørme slettet sine blogs! Så jeg skrev en mail, og spurgte efter den.

Heldigvis svarede hun fluks tilbage og jeg kunne frembringe dagens bagværk efter Lones anvisninger:

Dette er et super godt og nemt madbrød som du kan spise til supper, salat, kødretter, oste, eller pålæg.

25 g gær
1,2 L vand
1 kg durummel
7 dl hvedemel
4 spsk. olivenolie
1½ spsk. salt
evt. 15-20 oliven med rød pigment

Pensling olivenolie og flaget salt.

Opløs gæren i lidt lunkent vand og hæld resten af vandet i. Rør først alt durummelet i og derefter almindelig mel i samt olie, salt og oliven i til du har en lind dej.

Læg film over og stil dejen et køligt sted natten over eller mindst 4 timer - gerne i køleskab (pas på det hæver meget).

Læg bagepapir i en mellemstor bradepande og hæld dejen i - der skal ikke æltes eller røres i den først. Lad den hæve 15 min. på bordet. Pensles med olivenolie og drysses med flaget salt .

Sættes i varm ovn ved 250°C midt i ovnen i 10 min. Skru derefter ned til 200°C og bag det i 35 min. mere. Afkøler på en rist .

Brødet kan fryses.



Sådan ser det ud, og det smager ligeså godt. Og nu findes opskriften igen i en blog på Mingler.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar