onsdag den 11. juni 2008

Frago


Foto: Rodolfo Clix, Brasilien

Hvad blogger vi om? – Hvis man tror sex er det mest populære emne, så kan man faktisk godt tro om igen. Det er… esperanto!

Det er især Crabapple der trækker emnet op i stor skriftstørrelse. Betty, som er en optimistisk og sprogglad kvinde på 66 år, skriver dagligt om dette kunstsprog, som vi forstår tales af en masse mennesker over hele verden – og forstås af endnu flere.

Esperanto er opfundet af den polske læge L.L. Zamenhof i 1887. Hans vision var at lave et verdenssprog, der kunne fremme kommunikationen mellem folk fra forskellige lande.

Det mener jeg i høj grad også, sex kan. Altså, fremme forståelsen mellem mennesker. Hvis esperanto skal have Nobels Fredspris, så skal sex også!

Hvorfor jeg har fundet et foto af jordbær? – Jo, jeg synes det er bemærkelsesværdigt at netop en polak er ophavsmand:

Jeg gik for mange år siden til polsk på aftenskole, og nøj, hvor var det kompliceret. Hele syv kasus, en vrimmel af undtagelser, svære lyde, alt for mange konsonanter, underlige L’er med streg og Z’er med prik over, han-, hun- og intetkøn – plus op til fire flertalsformer.

Hvis man f.eks. taler om jordbær – der på dansk jo hedder jordbær ligegyldigt hvormange – så hedder det på polsk truskawka, hvis der er ét bær, noget andet hvis to, noget tredie hvis der er en håndfuld, noget fjerde hvis der er en bakke… Og, så vidt jeg husker, truskawkowy, når der er en hel mark fuld.

Så er det meget nemmere at huske, hvad det hedder på esperanto.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar