lørdag den 23. februar 2008

Farfars mørke side



 

Hvem går rundt med et nøgenfoto af sig selv? – Nej, vel? Men min farfar gjorde! Han har tydeligvis haft det fremme mange gange og kigget på det. Måske vist det til sine damebekendtskaber…

Det er ikke særlig rart at finde et foto af sin nøgne farfar med stor pik og håret tilbage. Det føles faktisk lidt halvperverst, at han åbenbart har været så glad for det billede. Jeg må nok give de folk ret, som sagde at han havde psykopatiske træk.

Men billedet er vel også følsomt. Farfar er her alene, i sin egen verden, helt afslappet, som han sidder dér i solen. Nærmest lykkelig…

Hvorfor så al den noia, og de evindelige optræk til konflikt? Hvorfor tævede han sin kone og sine børn? Som om det ikke var slemt nok, at de levede i dyb armod i et skur på det yderste af Islands Brygge…

Hvad var egentlig hans baggrund? Var han hittebarn, fundet i en papkasse, uden fortid? På min mors side har vi stamtavler tilbage til Gorm den Gamle og Harald Hårfager, men på min fars side er det som alt slutter med farfar. Alt før ham er mørkelagt…

Som teenager skrev jeg i 1982 et julebrev til ham og håbede han ville fortælle noget mere om familien Wilsons aner. Han svarede ikke. Troede jeg. Men efter hans død fik jeg et brev han aldrig havde sendt:

Kære Sønnesøn Kenneth! Ih, hvor det glædede mig at høre fra dig skriftligt, det var lige noget jeg kunne glæde mig over… Hans håndskrift er stadig flot, men man kan godt se, det er en gammel mand der fører blyanten. Og så kommer der noget om hans barndom:

Jeg blev født i Møllegade 8, 4.sal den 16. juni 1903 i Valby, København. Wilson er så vidt jeg fik at vide én sømand der gik i land i Aarhus og derfra stammer slægten. Jeg har jo også onkler i Aarhus, men de er jo nok døde. Min opvækst blev på Tvedes Bryggeri, Vesterbrogade 142… Tvedes Bryggeri var engang en meget stor virksomhed – det kan man læse på tvedesbryggeri.dk som idag er en andelsboligforening.

Jeg gik i skole i Mathæusgade betalingsskole og var (en af) de dygtige drenge. Jeg gik otte år i skole, og det var meget fint at komme op i 8. Klasse. Min Mor døde da jeg var fire år. Min Far var første maskinmester på Bryggeriet Rahbek, et hvidtølsbryggeri. Min far var meget dygtig og afholdt og vi boede i en 6-værelses Lejlighed på Tvedes Bryggeri…
Robert Andreas Wilson døde den 25. maj 1984. Min kusine Karin har efter hans død fundet navnet på hans mor: Laura Cathrine, født Petersen, om hvem vi kun ved at hun var svagelig og fra København. Og til sin store overraskelse opdagede kusine Karin også at farfar havde haft en storesøster, Amalie Ellen Marie Wilson, der døde som 17-årig.

Mon ikke denne storesøster på sæt og vis har overtaget ansvaret for sine mindre søskende. Og da hun så også dør, mister farfar for anden gang sin elskede Moder. Jeg tror det hænger sådan sammen. Ikke at det undskylder farfars voldelige og perfide adfærd, men det kan jo godt forklare en del…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar