fredag den 8. februar 2008

Damer og herrer

Foto: Radek Siechowicz, Sverige

Piger og drenge, mænd og kvinder, ladies og gents, ♂ og ♀ – som regel er der ingen grund til spekulationer, når vi skal på toilettet. Der er næsten altid en klar og logisk angivelse af, hvilken dør der er den rigtige i forhold til det køn man repræsenterer.

Oftest er det endda ikke nødvendigt at kunne læse, for dørene er forsynet med fine messingfigurer af hyrdinder og skorstensfejere, pictogrammer af hr og fru wc-gæst, skikkelser med hhv strutkjole og kakkelovnshat, eller anden visuel fremstilling.

Alligevel har jeg engang valgt den forkerte latrindør: Det var første gang jeg var i Polen. I nogle timer havde min krop udskilt vandet fra vodkaen, og min selskabsblære signalerede, at nu ville den gerne tømmes. Og så er det jeg møder ringen og trekanten!

Hvad er hvad? Hidtil havde jeg på et splitsekund kunnet afkode skiltningen, men nu stod jeg et sted i Centraleuropa og var i tvivl. Og det hastede med at fatte døren til pissoiret.

Påvirket af alkohol ræsonnerede jeg, at trekanten måtte være en noget grov grafisk gengivelse af de kvindelige genitalier, og så bragede jeg istedet ind af døren med den fuldendte geometriske form, cirklen.

En vred dame kylede mig straks ud igen, og således lærte jeg dagens lektie: Kvinder er runde, og mænd er trekantede. Husk det, hvis du står ved en retirade som den på billedet, og skal: Kvinder er runde. Mænd er trekantede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar